Що буде з львівськими трамваями, які місто купило в Німеччини?
Двері у куплених трамваях відкриваються назовні, а отже на деяких зупинках Львова, увійти до них буде неможливо.
Опубліковано : Патрік Скеля
На початку місяця до Львова привезли першу партію старих трамваїв з Німеччини. В кінці серпня привезуть ще 8. Як тільки стало відомо про покупку, львівські чиновники почали її розхвалювати. Головний аргумент: невисока ціна — все тридцять трамваїв обійшлися дешевше ніж один новий «Електрон». 18 000 євро за стару одиницю. Про проблеми, які можуть виникнути, наприкінці липня ніхто не говорив, допоки трамваї не побачили містяни, пише - Громадське радіо.
Керівник громадської організації «За якісний транспорт» Святослав Товстига розповідає: коли побачили, що двері трамваїв відкриваються назовні, зрозуміли, що виникнуть проблеми на зупинках. «Під час цієї презентації стало зрозуміло, що дверний механізм назовні і після цього будівництва на Дорошенка у нас буде купа проблем», — говорить Товстига. Він наголошує: спеціалісти Львівелектротрансу про проблему знали від самого початку. Вони їздили оглядати транспорт у Берлін ще до того, як уклали угоду. А взагалі історія із трамваями розпочалася ще торік у грудні. Тоді міський голова Андрій Садовий анонсував придбання вживаної техніки з Німеччини. Львів замовив 30 трамваїв сумарною вартістю майже 800 тисяч євро. Їх випустили ще у 80-тих роках, а торік вивели з експлуатації, адже Німеччина переходить на низькопідлогові трамваї.
Перед продажем в них провели капітальний ремонт розповів під час презентації заступник директора департаменту житлового господарства та інфраструктури Львівської міськради Андрій Білий. За його словами, їх купили, бо Львову бракує електротранспорту. «Стратегічно ми всі розуміємо, що має бути низькопідлоговий, це є в стратегії Львів 2020, але є поточна ситуація, коли 30 трамваїв заїжджають до ДЕПО кожного дня і ми маємо з цим вкрай швидко впоратися, тому що коли зупиняється трамвай, особливо на Франка, то він зупиняє ще три маршрути разом з собою. Ми знайшли це рішення достатньо добрим для того щоб швидко вирішити транспортну проблему, особливо з трамваями, які вже 10 15 років йшли до того стану, який є зараз», — пояснює Андрій Білий. Громадські активісти знайшли в такому рішенні чимало мінусів.
Візки на трамваях не підходять для Львова, адже тут вужча колія, тож доведеться німецькі візки міняти на львівські — зняті зі старої техніки. А ще двері відчиняються назовні. Це найбільший мінус. Через те, що деякі зупинки транспорту мають підвищення, у трамвай просто не вдасться потрапити. Святослав Товстига каже: проблема не стільки в дверях, скільки в тому, що платформи зроблені з порушенням єдиних державних будівельних норм. Така ситуація на зупинках по вулицях Київська, Дорошенка, частково Личаківська, площі Двірцевій і всій Сихівській лінії каже Товстига. «Якщо ми говоримо про Дорошенка, там суміжня зупинка, мало бути 20, а є 35-36, якщо ми говоримо про не відкриту Личаківську, то біля Котика є дві зупинки, їх мають переробити як мені сказали, але станом на зараз там 35-36 сантиметрів, при нормі 30. В залежності від типу зупинки там є перевищення або на половину, або на декілька сантиметрів», — говорить Товстига. Щойно проблема набула розголосу, прокуратура області відкрила кримінальне провадження через службову недбалість, говорить представниця прокуратури Мар’яна Мосійчук.
«До єдиного реєстру досудових розслідувань внесено відомості за фактом не належного виконання своїх службових обов’язків службовими особами львівської міської ради, а також ЛКП «Львівелектротранс», — зазначила Масійчук. На відкрите провадження відреагував міський голова Андрій Садовий. Каже, і справді від початку знали, що двері відчиняються назовні та запевняє: кінцева економія вартувала того. «Як ви знаєте, співпрацюючи з Європейським банком всі тендерні процедури ми робимо виключно за нормативами Європейського союзу, тому процедура була зроблена правильна, експерти це акцептували, а те, що є технічні нюанси, так ми це знали на перед», — говорить міський голова. Втім, керівник громадської організації «За якісний транспорт» Святослав Товстига переконаний: з урахуванням всіх факторів це не така вже й економія. На його думку, за приблизно ці ж гроші можна було капітально відремонтувати частину старих трамваїв. Тепер посадовці думають що робити далі: обрізати занадто високі зупинки чи переробити двері. Заступник директора департаменту житлового господарства та інфраструктури Львівської міськради Андрій Білий під час презентації зазначив, що вже обговорювали другий варіант з корпорацією «Електрон», яка може допомогти переобладнати трамваї.
«Там може бути гнучка частина, або щітка, або гума силіконова, яка буде загинатися на зупинках – рішення є», — говорить Білий. На думку Товстиги найкращий варіант — обрізати зупинки, адже з переобладнаними дверима можуть виникнути проблеми. «Це по-перше дорого, по-друге, в зимовий період ця гума, яка наприклад буде на зовні виходити, яку вони пропонують зробити, буде черпати сніг і через те, що в салоні трамваю буде тепло, це все буде текти, тобто розморожуватися. Здуватиме вітер, воно знову заморожуватиметься і на нижню сходинку буде небезпечно ступати. Крім цього, буде спрацьовувати аварійна система, вона буде постійно спрацьовувати», — висловив свою думку Товстига. Яке ж рішення остаточно приймуть у міськраді, поки не відомо. Наразі із трьох маршрутів, на які планували запустити трамваї, вони підходять лише для одного — № 3. Тим часом активісти радять прокуратурі придивитися й до тих хто відповідальний за облаштуванням зупинок з порушенням вимог.
Ірина Саєвич, Львів, Громадське радіо
Джерело: Громадське радіо