«Розкіш чи необхідність?»: чому львівські чиновники так люблять дорогі авто за бюджетні кошти
Опубліковано : Львівський Новинар
Автомобіль – не розкіш, а засіб пересування. Схоже, саме ця фраза лежить в основі всіх державних закупівель дорогих авто для можновладців різного рангу. Водночас уряд розглядає можливість зниження порогу податку на розкіш для власників транспортних засобів, ціна яких перевищить 200 мінімальних зарплат. Тобто, машини вартістю понад мільйон гривень, все ж таки вважатимуться розкішшю? І саме такі автомобілі сьогодні для себе закуповують чиновники, називаючи це службовою необхідністю.
Про те, як львівські чиновники не можуть подолати любов до преміальних кросоверів, дізналисб жірналсти проєкту Zмови на телеканалі NTA.
7 жовтня на сайті Львівської міської ради з’являється ухвала міського голови, в якій йдеться про закупівлю службових автомобілів чотирьом районним адміністраціям.
«Дозволити Галицькій, Личаківській, Залізничній та Шевченківській районним адміністраціям з дотриманням вимог Закону України «Про фінансовий лізинг», Закону України «Про публічні закупівлі» здійснити закупівлю автомобілів по одному для кожного району на умовах фінансового лізингу з врахуванням існуючих бюджетних асигнувань», - З ухвали Львівської міської ради (№1544 від 07.10.2021).
Жодних деталей в ній про те, які саме автомобілі збираються закупити та за яку суму немає. Зрозуміло лише, що коштів у бюджеті на це наразі не передбачено, тож придбають залізних коней у лізинг.
"Лізинг, його ще можна назвати як оренда з правом викупу. Тобто, це спосіб відтермінування оплати за машини, обладнання, автомобілі. Основна різниця його, порівняно з кредитуванням, – це те, що поки об’єкт лізингу знаходиться в лізингу, він є власністю лізингодавця. Тобто, скажімо, якщо в лізинг автомобіль надає банк, то це власність банку, до того моменту, до повної виплати", - зазначає економіст Віктор Гальчинський.
Однак, зазначають експерти, не все так казково і вигідно, як здається на перший погляд. Бо, беручи товар у лізинг, переплати за нього оминути все одно не вдасться.
«Тут так чи інакше нараховуються відсотки. Так, вони є нижчими, порівняно із звичайним кредитуванням, але вони все одно є, і переплату можна так само легко порахувати. Як тільки закінчиться, він виплачує повну суму, згідно угоди, тоді банк чи лізингова організація переоформляє власність вже на безпосередньо на того, хто позичив», - пояснює Віктор Гальчинський.
Які саме транспортні засоби хочуть закупити у мерії та їхню вартість вдається дізнатися уже із засідання комісії фінансів та планування бюджету.
«Єдине чого я не розумію: чому вони вирішили Міцубісі Оутлендер замовляти?» – здивувалась очільниця комісії Наталія Шелестак.
«Ми просто дивилися, щоб це був кросовер середнього класу з повним приводом».
Такою була відповідь Ореста Тимчишина – голови Личаківської районної адміністрації. Вже 2 роки чиновник їздить на недешевому Субару Форестер.
А тепер, схоже, вирішив пересісти з власного автомобіля у службовий. При цьому, щоб це ніяк не позначилося на комфорті посадовця. У комплектації Аутлендера передбачено підігрів керма, 8-дюймовий сенсорний екран інформаційно-розважальної системи, супутникове радіо, система виявлення пішоходів, а також двозонний клімат-контроль.
Коштує така службова необхідність близько одного мільйона гривень. І таких закупівель мало відбутися 4 – для кожного із голів рай адміністрації.
«Андрій, скажіть мені: нащо Галицькій Міцубісі? – Дивіться, та я не знаю. Там минулої комісії пропонували на велосипедах їздити. Ми не маємо нічого проти в літній період, але як їздити за піскосієм на велосипеді – я собі не уявляю».
Власне, як і ми не уявляємо, як голова Галицького району перевозитиме піскосій у дорогому позашляховику. До слова, Андрій Зозуля також має власне авто – Шкоду Рапід 2017 року випуску.
Попри це активно відстоює необхідність придбання службового транспорту для потреб району.
«Дивіться, ми насправді… Насправді, рішення по іншим районам я розумію, там дороги недобрі. А Галицькій можна спокійно купити дешевший автомобіль. – Але давайте не робити різницю між Галицьким і Личаківським... Давайте, купимо однакові… – Корпоративна етика!», - дисктували про ситуацію на дептуатській комісії.
Цікаво, що питання ремонту тих самих доріг, на які скаржаться голови адміністрацій, комісія цього дня навіть не підіймала. Вирішила, що краще закупити транспортні засоби, а не латати ями. У підсумку, на порталі державних закупівель з’являються відповідні тендери. Очікувана сума кожного – мільйон 195 тисяч гривень, що загалом складає майже 4 мільйони 800 тисяч з міського бюджету.
"З одного боку, борються ніби з автомобілістами, а з іншого – купляють автомобілі ще й за бюджетні кошти. Ну це неправильно і нераціональне використання коштів. Ми, фактично, маємо думати за зовсім інші пріоритети у місті Львові" - реагує на це очільник дептутаської комісії з транспорту Ігор Зінкевич.
Аргумент про неякісні дороги, як пояснення для потреби купити дорогі кросовери за кошти платників податків, виклала нерозуміння й в експертів-економістів.
"Якщо районна адміністрація в місті, то є питання. Якщо, наприклад, +++ в якомусь гірському районі, то я думаю, що Міцубісі Аутлендер їм був би потрібний для того, щоб їздити по бездоріжжю, їздити через брід і так далі. А якщо це місто, ну то питання. Чому треба купувати Аутлендер для того, щоб їздити цими дорогами, аніж ремонтувати ці дороги, що є в компетенції районних адміністрацій?", - дивується Віктор Гальчинський.
Власне, з такими питаннями журналісти вирішили звернутись до ініціаторів закупівель. Спершу тримаємо курс на Галицьку адміністрацію. Проте на вході у будівлю групу редакції зупинив охоронець.
Довго, дуже довго чоловік розмовляв телефоном із приймальнею голови райадміністрації. Наша поява, схоже, дещо збентежила працівників. Врешті-решт охоронець повернувся, і пояснив, що будь-яка комунікація з представником районної адміністрації може бути лише виключно через пресслужбу Львівської міської ради. Самого Андрія Зозулі, за словами охоронця, на робочому місці не було, адже він ніби то «об'їжджає об'єкти»
Згодом журналісти зробили ще одну спробу, але вже у Личаківській адміністрації. Однак там ситуація повторюється.
«Казали, щоб ви зверталися в міську раду, в прес-службу», - незмінна відповідь працівників районних адміністрацій у Львові на питання ЗМІ.
На той момент до прес-служби Львівської міської ради ми вже зверталися декілька разів упродовж двох тижнів. Однак на жоден із наших запитів відповіді не отримали. За збігом обставин одразу після того усі чотири районні адміністрації синхронно скасовують торги. Офіційно – через відсутність пропозицій.
А вже незабаром комісія знову збирається, щоб розглянути це питання. Але цього разу про Міцубісі не йдеться. Головам вирішують закупити інші автомобілі. Шкоду Октавію – для Галицького району, а решті по Кодіаку.
Таке ж рішення ухвалюють і депутати міської ради. Окрім марки автомобілів змінився і спосіб закупівлі. Якщо раніше торги проводили самі ж районні адміністрації, то цього разу тендер організовує комунальне підприємство «Ратуша-Сервіс». І купуватимуть не у лізинг, як планували раніше, а в кредит.
«Ви знаєте, що дуже добре – буде тендер. Буде тендер, ми оголошуємо тендер на автомобілі. І. в любому випадку, той, хто вийде на тендер, він буде пропонувати нижчу ціну. Крім того, машина Шкода – є в нас завод в Ужгороді. Ми однозначно підтримуємо нашого виробника. Я думаю, що ми їх купимо», - заявила у коментарі журналістам Тетяна Шевченко, членкиня депутатської комісії фінансів та планування бюджету.
Водночас верхня межа вартості автомобілів залишилася незмінною – мільйон 195 тисяч гривень.
Кросовери люблять не лише у Львові
Рішення міста придбати транспортні засоби для голів райадміністрацій відверто дивує, з огляду на те, що водночас міський голова закликає львів’ян пересідати на велосипеди та громадський транспорт. Крім того, в об’єднаній територіальній громаді існує безліч проблем з відвертим браком фінансування. А закупівля машин передбачає додаткові витрати не лише на придбання, а й на їхнє обслуговування. Щоправда, така фінансова політика притаманна не лише Львову.
Мирослава Пельц лише рік очолює Мостиську міську раду на Львівщині. Однак уже за такий короткий проміжок часу жінка збагнула, без службової автівки на посаді їй ніяк не обійтись.
"Ми зареєстрували літом індустріальний парк. В Мінрегіоні. І часті поїздки будуть в Київ, звичайно. У Львів. Ми належимо зараз до Яворівського району. Наради в Яворові, адміністрації, районній раді. Поїздки в Польщу, бо Перемишль – місто-побратим наш. Треба на чомусь їздити", - пояснює очільниця міської громади.
Та їздити меркиня хоче не на чомусь, а конкретно на Тойоті Рав 4 максимальної комплектації з гібридним двигуном. Відповідно до проведеного тендеру, купують її в офіційного дилера японського бренду у Львові.
Сидіння цієї моделі оздоблені синтетичною шкірою. Тут же є клімат-контроль з незалежним регулюванням температури повітря для водія та пасажирів. Автомобіль обладнаний багатьма допоміжними функціями. Зокрема, під час руху бездоріжжям, старту на підйомі, звукового попередження присутності іншого об’єкту в сліпих зонах та автоматичним дальнім світлом. А гібридною машина називається тому, що поєднує бензиновий та електричний двигуни.Тут вже представлена четверта версія гібриду. Найбільш ефективно в плані економії і в плані динаміки. Саме тому він досить популярний. І ціна такого автомобіля співпадає з ціною Кемрі", - пояснює консультант з продажу автомобілів Тарас.
Згідно із держзакупівлею, такий автомобіль обійшовся Мостиській міській раді в мільйон 98 тисяч гривень.
У порівняно зі Львовом, тут покупку сплатили одразу. Це перший солідний автомобіль мерії. Раніше на балансі у неї були лише ВАЗи та Ланос. Можливість придбати дорогий автомобіль, за словами очільниці міста, з’явилася лише цьогоріч. Каже, усе завдяки децентралізації влади, так як чим більше громад приєднається, тим ширшим буде бюджет.
"Об’єднана територіальна громада була створена ще у 2016 році. В яку входило на той час 10 сільських рад. З минулого року приєдналося до нас ще 10. Зараз Мостиська територіальна громада налічує 63 села", - пояснює Мирослава Пельц.
Так Мирослава Пельц пояснює необхідність купівлі дорогого позашляховика. І це в той час, коли у жінки є власний автомобіль – Мерседес-Бенц Джі Ель Є, придбаний торік за понад 2 мільйони гривень.
Відтак, журналісти запитали в голови Мостиськ, на скільки необхідною є купівля службового транспорту за кошти платників податків?
"Це напевно потрібно запитати у мешканців. – А ви питали? – Звичайно. – І як вони на то відреагували? Позитивно? – Ну, я ще раз повторюю, що в кожного є своя думка" - стримано відповідає очільниця Мостиськ.
Ми ж вирішили особисто почути думки мешканців міста щодо нової покупки мерії. Більшість опитаних журналістами мешканців любов очільниці громади до коштовних авто не зовсім зрозуміли.
«Є місця, на які потрібно грошей більше, ніж на такі речі»
«То шо вони собі позволяють як зарплати робити, так само і ті машини. То негайно треба було органам зайнятися тим питанням».
«А звідки вони такі гроші мають? Як в нас в даний момент криза. Звідки вони такі мають гроші? Тут доріг нема, деякі люди взагалі безробітні. Дешевший, канєшно. Шо це таке? Я, наприклад, собі не дозволю такий», - обурюються місцеві мешканці.
Водночас сама Мирослава Пельц мешканців громади, які дозволяють собі критичну відгукуватись про її любов до коштовних авто звинувачує у критиканстві та ухиленні від сплати податків.
"У нас на сайті Мостиської міської ради були різні зауваження і були від тих людей, до речі, які не платять жодної копійки податків, які навіть не мають трудових книжок, які середнього віку вже, до 50 років. Які собі дають право коментувати, не роблячи нічого. І не платячи жодного податку", - говорить вона.
Варто зазначити, що пані Пельц раніше була у родинних стосунках з Віктором Назаренком – колишнім головою Державної прикордонної служби України. А відтак в автомобілях добре знається, адже про автопарк її свата свого часу розповідали наші колеги з Бігус Інфо. Попри те, що чиновник не задекларував жодного транспортного засобу, його родина тоді володіла машинами майже на 5 мільйонів гривень.
"Олександр Назаренко їздить на Фольксваген Пасат Б7, який за документами належить тестю. А теща дає йому покататись на новенькому Фольксваген Туарег. Машину придбали у Мукачевому за понад 100 тисяч доларів« - йдеться в розслідуванні журналістів »Бігус-інфо".
Дорогі автівки на варті громадського порядку
У цих історіях обурює не стільки сам факт закупівлі автомобілів за бюджетні кошти, як придбання транспортних засобів у топовій комплектації. Кожна додаткова опція в авто суттєво збільшує і його ціну. Іноді різниця між базовою моделлю та покращеною може становити аж до 30% від вартості найпростішого варіанту. Тож за комфорт чиновників переплачуємо ми з вами як платники податків.
Рекорд у закупівлі дорогих службових автомобілів цьогоріч встановило Управління поліції охорони у Львівській області. Так, упродовж серпня та вересня, установа купила одразу дві Тойоти Кемрі, комплектацій Престиж та Преміум, що коштують 950 тисяч та мільйон двісті тисяч гривень відповідно.
Журналісти прибули до Управління, аби з’ясувати, навіщо їм службові автомобілі бізнес-класу.
"Тут до ее.. журналісти з НТА. Хочуть взяти інтерв’ю. Ми кажемо, шо начальник на лікарняному. Хочуть пересвідчитись. Далі дзвонити, щоб спустилися поговорили?", - говорить з невідомим співрозмовником співробітник управляння.
На вході нам повідомляють, що начальник управління Іван Гула перебуває на лікарняному. Тому спілкуватися з нами виходить його заступник. Однак на наші запитання щодо автівок чоловік відповісти не може. Пояснює, буцімто не володіє інформацією.
"Це не мій напрям діяльності, тому я зараз, на жаль, не готовий дати відповідь. – А хто може нам дати відповідь на це? – Заступник начальника управління по матеріальному забезпеченню, який також зараз перебуває у відпустці", - пояснює Володимир Сарамака, заступник начальника управління поліції охорони у Львівській області.
Тож просимо чоловіка принаймні показати нам автопарк поліції охорони. Але нові Тойоти Кемрі тут наразі відсутні.
За умовами договору, управління їх отримає впродовж 2022 року. Втім уже очевидно, що ця пара машин неабияк виділятиметься з-поміж іншого транспорту підприємства.
Заради справедливості, варто сказати, що ці автівки Управління поліції охорони закуповує за кошти, отримані від здійснення господарської діяльності. Тобто це не бюджетні гроші. Проте ця установа є підрозділом Національної поліції, що є державним органом. Саме тому всі її видатки, навіть за власні кошти, мають бути логічно обґрунтовані і не можуть витрачатися без вагомої причини.
"Завдання, які мають ставитись перед державним підприємством, оптимізувати, максимізувати свій прибуток, мінімізувати, ну, в силу розумного, витрати. І, таким чином, збільшувати дохідність діяльності самого суб’єкта господарювання, навіть коли це державне підприємство", - пояснює юрист Юрій Танасійчук.
У поліції охорони виправдовуються, чим дорожчий автомобіль придбають, тим дешевше обходитиметься його обслуговування.
"Автомобіль, який прослужить багато років, ну його не можна купити за 300 – 400 тисяч. Ну за 400 – так. Від 400 вже можна на щось розраховувати. Але знову ж таки, потім витрати на ремонт, на все інше. – Ну а Тойоту теж потрібно буде ремонтувати. Я думаю, там запчастини будуть набагато дорожчі, ніж у інших автомобілів. – Ну у неї значно більший моторесурс. Так само як в інших трошки дорожчих автомобілях", - пояснює Володимир Сарамака.
Свою першу Кемрі охоронці придбали у київської компанії «Віді Автострада». Вона входить до групи «Віді», що має цілу дилерську мережу різних марок автомобілів і належить родині Джуринських.
Саме ця група свого часу виконувала низку державних замовлень із закупівлі службового транспорту для Міністерства внутрішніх справ часів Віктора Януковича. Також вона є фігурантом цілого ряду проваджень щодо фінансових махінацій.
"Ідеться про те, що під час закупівлі автомобілів, які, ну, зрозуміло, що це все імпорт в Україну, може бути різниця курсів, незважаючи на те, була вона чи не була, яким чином прописувались договори. Групи цих компаній потім, постфактум, з матеріалів, які стали відомими під час проведення розслідувань Національною поліцією, фактично вимагали неправомірну доплату, яка би мала стати або стала неправомірною вигодою внаслідок нібито постачання автомобілів", - пояснює юрист Юрій Танасійчук.
У Міністерстві внутрішніх справ на таку доплату велися. Іншими словами погоджувалися на усі пропозиції щодо автівок та їх вартості, які їм представляла «Віді Груп». Її власник Віталій Джуринський пов'язаний із колишнім віце-прем’єром Сергієм Арбузовим, який і покривав фінансові махінації бізнесмена. Тож, коли влада Януковича розпалася, замовлення та доходи підприємця значно скоротилися. Але Управління поліції охорони репутація компанії, схоже, не злякала.
"На превеликий жаль, це така багаторазова в Україні схема кришування, коли учасники так званих тендерів, торгів, прикриваючись або рішеннями певних посадових осіб, або певними змовами учасників, або фіктивними торгами, отримують в рази більшу вигоду, ніж всі інші учасники ринку", - додає на це Танасійчук.
Іншу Тойоти Кемрі, ту що преміум класу, підприємство придбало у лізинг. Тож для закупівлі обрало лізингову компанію «УЛФ-Фінанс». За даними з публічних реєстрів, фірма належить колишньому голові Національного банку України Сергію Тігіпку.
Якісь приховані зв’язки у цьому тендері ми не знайшли. Натомість помітили цікаву закономірність. Цьогоріч більшість Управлінь поліції охорони у різних регіонах країни вирішили оновити автопарк. Автомобілі хоч і обирають різні, участь у їхніх закупівлях здебільшого бере одна і та ж компанія – вже відома нам «УЛФ-Фінанс». А її конкурентом зазвичай виступає ТОВ «Персональний лізинг України», яка, в підсумку, щоразу програє торги.
"Треба розуміти, що в Україні достатня кількість лізингових компаній, які сигментовано працюють по ринках. В тому числі, на автомобільному ринку. І коли, наприклад, одна державна структура в багатьох регіонах має одного і того ж переможця, то це точно ситуація, яка потребує дослідження правоохоронними органами", - пояснив цю ситуацію Юрій Танасійчук.
В усіх випадках, про які згадували в матеріалі, жодна зі сторін так і не назвала вагомих причин для купівлі службового автомобіля. І йдеться не просто про транспортний засіб, а про справді найкращий у своєму сегменті. Водночас, кожна із цих установ має безліч інших проблемних питань, на які відверто бракує фінансування. При цьому керівники не соромляться вголос про це говорити. А разом з тим купувати собі дорогі автомобілі за бюджетні гроші. Це були «Змови». Настав час для нового викриття.
Джерело: LvNews