Історія з впровадженням електронного квитка у Львові тягнеться вже сім років і ніхто не знає, коли вона закінчиться.
Щоправда, наприкінці вересня цього року мер Львова Андрій Садовий запевнив міських депутатів: якщо до кінця року електронного квитка не буде, то відповідальний за його впровадження міський департамент мобільності припинить своє існування.
Перегляньте також:
Lviv.Media докладно дослідив історію е-квитка по-львівськи, і зробив висновок: міський голова вже вкотре «продає» львів’янам часткову реформу за повноцінну. І серйозних змін у роботі громадського транспорту до кінця року ми так і не отримаємо.
Чому у Львові поганий громадський транспорт і як його змінити?
Практично від початку незалежності львів’яни платять за проїзд у громадському транспорті за найпримітивнішою схемою: передають готівку водієві. Квитки при цьому брати не обов’язково. Така система має безліч недоліків:
- Водії крім своїх безпосередніх функцій виконують роботу кондукторів та контролерів. Вочевидь, така робота не надто приваблює людей. За словами начальника міського управління транспорту Ореста Олеськіва, у Львові бракує 120 водіїв міських автобусів, і кадрова криза у перевізників лише поглиблюється.
- Готівку, яку збирає водій, неможливо облікувати. У нього є певний «план» на день. Все, що він збере понад визначену суму, залишається у нього. Тож водії вмотивовані їздити так, щоби зібрати якомога більше грошей з пасажирів і витратити якомога менше грошей на пальне. Через це водії влаштовують «перегони» за пасажирів із конкурентами, сходять з рейсу у вечірні години або ж зачиняють двері перед пенсіонерами чи людьми з інвалідністю.
- Ніхто не знає, скільки пільговиків перевозить той чи інший маршрут. Це провокує постійні конфлікти між фірмами-перевізниками і міською владою, коли заходить мова про компенсацію за перевезення пільговиків.
- Через необлікований дохід готівкою, фірми-перевізники не можуть брати кредити для купівлі нових автобусів. Як наслідок, містом їздять старі маршрутки, які часом виходять з ладу і потрапляють в аварії.
І виправити всі ці недоліки мав би перехід на «електронний квиток», а точніше – на автоматизовану систему оплати проїзду (АСОП). Суть реформи – створення оператора АСОП – посередника між пасажиром і перевізником. Він збиратиме гроші з пасажирів і розподілятиме їх між перевізниками. При цьому перевізникам платитимуть не за кількість перевезених пасажирів, а за кількість кілометрів, які проїхали їхні автобуси, трамваї чи тролейбуси.
Така реформа дає наступні переваги всім зацікавленим сторонам:
- У водіїв забирають (або кардинально зменшують) роботу з готівкою, тож вони можуть зосередитись на своїх безпосередніх обов’язках. А замість мотивації влаштовувати гонитву за готівкою починають дотримуватись графіка руху.
- Фірми-перевізники отримують прогнозований безготівковий дохід та можливість брати кредити для оновлення транспорту.
- Міська влада отримує чітку інформацію про кількість пільговиків, які користуються громадським транспортом, щоб компенсувати їх проїзд перевізникам.
- Пасажири отримують можливість платити за проїзд так, як їм зручно.
Куди поділись сім років?
Перші реальні кроки щодо реформи громадського транспорту у Львові міська рада почала робити у 2016 році. Тоді у присутності міського голови Львова Андрія Садового угоду про кредит на 10 млн євро підписали тодішній директор Львівського комунального підприємства «Львівавтодор» Олег Береза та директор представництва ЄБРР в Україні Шевкі Аджунер.

Через пів року депутати міської ради затвердили укладену з ЄБРР угоду, а «Львівавтодор» як замовник, оголосив попередню кваліфікацію тендеру на вибір компанії-підрядника. У липні 2017 р. «Львівавтодор» відкрив тендерні пропозиції на впровадження електронного квитка у Львові. Втім, у листопаді 2018 року «Львівавтодор» оголосив чомусь ще один тендер. Тоді заступник міського голови Львова Андрій Москаленко пояснював, що на першому тендері обирали найкраще технічне завдання, а на другому – обрали найкращі пропозиції по цьому завданню. Хоча обидва тендери містили як технічні, так і економічні обґрунтування. Як бачимо, за перші два роки реформи (2017-2018 рр.) лише сформували технічне завдання та оголосили тендер на вибір підрядника.
Наступний 2019 рік пішов на те, щоби визначити переможця тендеру. Можливо, на швидкість прийняття рішень вплинула зміна менеджменту замовника – на місце Олега Берези прийшла Оксана Єстеферова. У грудні 2019 р. визначили головного підрядника проєкту. Ним став консорціум двох компаній: чеської Mikroelektronika та української SoftServe. «Вони запропонували найкращі умови за принципом ціна-якість. Вартість системи на 10 років 11,6 млн €. Е-квиток кредитується Європейським банком реконструкції та розвитку», — писав тоді міський голова Львова Андрій Садовий.
Через скаргу одного з учасників тендеру до ЄБРР, договір із підрядником підписали лише у березні 2020 р. Від підписання угоди до приймання системи мало пройти 17 місяців, тож довгождана реформа мала бути реалізована у серпні-вересні 2021 року. Однак справу загальмувала ковідна пандемія та локдауни. Тому міські посадовці обережно прогнозували впровадження електронного квитка на початок вже 2022 року.
«Неправильна» фірма та зміна кадрів
Ще у «ковідний час» у березні 2021 року «Львівавтодор» оголошує тендер на 370 тисяч гривень зі складною назвою: «Надання послуги з конфігурації та адміністрування інфраструктури в хмарних центрах обробки даних». За словами Андрія Білого, який тоді працював на посаді заступника директора міського департаменту житлового господарства та інфраструктури, мова йшла про так зване хмарне середовище «з мільйонами транзакцій в день, операцій, перевірок та обміном інформацією». Іншими словами, мали налаштувати сервери, які будуть обслуговувати роботу електронного квитка.