Швидше, дешевше, простіше: чим обласний е-квиток відрізняється від міського?
Опубліковано : Іванна Капустянська
2023 рік стає роком серйозних змін для громадського транспорту Львівщини. Одразу дві найбільші системи перевезень – в обласному центрі та на приміських і міжміських маршрутах – переходять на безготівкову систему оплати проїзду.
Для «обласних» маршрутів ця реформа вже відбулась: 30 листопада Львівщина стала першим регіоном в Україні, де в автобусах можна оплатити проїзд банківською карткою. У Львові ж таку можливість для всіх видів громадського транспорту анонсують на 11 грудня. При цьому Львівська міськрада впроваджує безготівкову форму оплати чи не останньою серед обласних центрів України. Якщо порівняти реалізацію цих двох проєктів, можна дійти висновку: обласна влада зробила швидшу, простішу, зручнішу для пасажирів і безплатну для бюджету реформу. Міська влада Львова натомість пішла значно довшим, складнішим і, головне, напрочуд дорогим шляхом, повідомляє Lviv.media.
Навіщо взагалі впроваджувати е-квиток?
Готівкова форма оплати за проїзд насправді не вигідна нікому з учасників процесу крім, імовірно, водіїв. Адже вона не дозволяє облікувати кількість перевезених пасажирів та рівень виторгу з кожного автобуса: фактичний контроль за грошима залишається у водіїв автобусів, які збирають плату за проїзд. Фірми-перевізники просто не знають, яку суму збирає той чи інший водій. Відтак, вони змушені виставляти кожному водієві приблизний «план» на зміну. Усі зібрані понад цей план гроші водій може просто привласнити. Міська та обласна влада, як організатор роботи громадського транспорту, зі свого боку не знає точно, скільки пасажирів користуються маршрутами, і не може визначити, скільки автобусів потрібно на той чи інший напрямок. Як наслідок, на одному маршруті можуть ходити напівпусті автобуси, а на іншому — переповнені. Також неможливо порахувати, скільки пільговиків насправді користуються громадським транспортом, а відтак – яку компенсацію за них платити перевізникам із бюджету. Страждає від цього і держава, адже необліковану готівку в автобусах неможливо оподаткувати. Вирішити ці недоліки дозволяє запровадження безготівкової форми оплати: гроші за проїзд отримує відразу фірма-перевізник, влада бачить, скільки пасажирів, зокрема пільговиків, є на кожному із маршруту, водії ж можуть врешті зосередитись на своїй основній роботі – керувати автобусами. Пасажири ж, окрім зручної форми оплати, в ідеалі отримують якісну роботу транспорту. Тому не дивно, що практично всі великі міста України, крім Львова, вже запровадили у себе «електронний квиток». З приміськими та міжміськими перевезеннями ситуація складніша. Втім, як показує досвід Львівської області, безготівкову форму оплати можна запровадити та на них.
Як платити та скільки коштуватиме проїзд
Для проїзду у приміських і міжміських автобусах потрібно прикласти свою банківську картку (або пристрій з NFC) до валідатора двічі: перший раз – після того, як зайшов до автобуса, а другий – перед виходом із нього. Це потрібно для того, щоби система розпізнала, яку дистанцію подолав пасажир і списала з його рахунку відповідну оплату. Якщо пасажир забуде завалідувати свою картку при виході – система вирішить, що він їхав до кінцевої зупинки та спише більшу суму грошей. При цьому у пасажирів залишається можливість оплатити проїзд традиційно, передавши готівку водієві. Однак це тимчасово. Надалі водії почнуть реєструвати «готівкових» пасажирів через свої термінали та видавати їм квитки. На маршрутах почнуть працювати групи контролю, які перевірятимуть квитки. У перспективі готівкова форма оплати проїзду має взагалі зникнути з обласних маршрутів.
Зараз вартість проїзду у приміських та міжміських автобусах не змінилась і не залежить від форми оплати. Втім інвестор, який запроваджує е-квиток, анонсує вже цього місяця знижки для «безготівкових» пасажирів.
«В рамках існуючої стратегічної угоди з міжнародною платіжною системою VISA, ми в грудні починаємо програму стимулювання оплати безготівковою системою розрахунку на приміських і міжміських маршрутах, деталі ми повідомимо трохи пізніше, але можу сказати наступне: це буде суттєва економія для пасажирів», — розповів під час презентації е-квитка представник інвестора Олексій Шуліка.
Міська влада пропонує львів’янам складнішу схему. З 11 грудня на всіх автобусах, трамваях і тролейбусах мають запрацювати три способи оплати: спеціальною карткою «Леокарт», звичайною банківською карткою або пристроєм з NFC, а також готівкою. Разом із запровадженням безготівкової оплати зміняться і тарифи. Виконком Львівської міськради досі їх не затвердив, однак керівник департаменту мобільності та вуличної інфраструктури Олег Забарило вже озвучив проєкт нових тарифів:
- оплата «ЛеоКарт» — 13 грн за одну поїздку;
- оплата банківською карткою — 15 грн за одну поїздку;
- оплата готівкою — 20 грн за одну поїздку;
При цьому оплачуючи проїзд готівкою, пасажир має взяти у водія квиток: з 11 грудня в усіх автобусах працюватимуть контролери, які матимуть право штрафувати «зайців». Штраф за безквитковий проїзд складатиме 300 гривень.
На перший погляд, власники «ЛеоКартів» будуть платити навіть менше, ніж зараз (чинний тариф на проїзд у міських автобусах – 15 грн). Однак, щоби мати можливість платити за найменшим тарифом, львів’янам потрібно купити картку «ЛеоКарт» за 60 гривень і покласти на неї щонайменше 10 гривень «депозиту» (він дає право на разову поїздку у випадку якщо гроші на картці несподівано закінчились). Далі цю картку треба буде регулярно поповнювати своїми грошима. Отже, щоби «відбити» вартість «ЛеоКарту», пасажиру треба буде здійснити щонайменше 35 поїздок автобусами. Ще одна незручність цього способу оплати – пасажир не може контролювати суми, яка залишилась на його «ЛеоКарті». Про те що гроші закінчились, він дізнається вже тоді, коли не зможе її завалідувати в автобусі. У проєкті впровадження міського е-квитка була передбачена можливість контролювати свої гроші через мобільний додаток, але він досі не готовий. «В залежності від технічної спроможності та фінансової спроможності запуску ми зараз запускаємо з 11 грудня те, що є готове. І те, що ми можемо запускати», — сказав Олег Забарило під час останнього засідання транспортної комісії міської ради.
Найбільше втратять від запровадження міського е-квитка користувачі електротранспорту. Зараз в трамваях і тролейбусах Львова діє два тарифи: 10 грн за поїздку при купівлі квитка за готівку та 8,5 грн при купівлі квитка через мобільний телефон. Тож перехід на е-квиток для пасажирів електротранспорту означає підвищення тарифу щонайменше у півтора раза.
Приватний інвестор VS комунальний оператор
Ключова відмінність між обласною та міською транспортними реформами — у визначенні оператора електронного квитка. Його функція – збирати з пасажирів кошти за проїзд і розподіляти між фірмами перевізниками. При готівковій формі оплати цю функцію виконують водії, при цьому привласнюючи, за різними оцінками, від 30 до 60 відсотків грошей. Тож самі фірми-перевізники зацікавлені у переході на прозору систему.
Обласна влада вирішила залучити до впровадження електронного квитка приватного інвестора. На конкурсі, що відбувся у листопаді минулого року, перемогло ТзОВ «Смарт-Тикет Технолоджи». Інвестор мав запустити е-квиток у липні 2023 року, однак запуск відтермінували на 5 місяців. Загалом упродовж року «Смарт-Тикет Технолоджи» інвестував у цей проєкт близько 40 мільйонів гривень. Повертати інвестицію він має намір збираючи комісію за кожну безготівкову оплату проїзду. У розмові з кореспондентом LVIV.MEDIA Олексій Шуліка повідомив, що план повернення інвестиції їм довелось переписати, відклавши термін виходу на рентабельність на пізнішу дату. Адже процес впровадження електронного квитка ще не закінчився. Надалі інвестор має власним коштом організувати облік перевезень пільговиків, облік готівкової оплати та роботу контролерів. Власне ключова особливість обласного е-квитка — це те, що на нього не було витрачено жодної гривні платників податків. На відміну від міського проєкту, за який платять, і не один раз, львів’яни.
Історія впровадження е-квитка у Львові триває з 2016 року. Детально про неї ми писали в іншому матеріалі. Міська влада вирішила не залучати приватного інвестора, а запровадити реформу коштом міського бюджету. Для цього міська влада позичила 10 млн євро у Європейського банку реконструкції та розвитку. За нашими даними, станом на зараз витрачено 6,8 млн євро кредиту, до кінця реформи планують витратити не більше 9 млн євро. Повертати цю позику будуть з грошей мешканців Львова. Крім того, львів’яни зі своїх податків оплачують роботу посадовців «Львівавтодору», які впроваджують електронний квиток. Вартість карток «ЛеоКарт» також переклали на мешканців Львова. Нарешті, львів’яни зі своїх податків оплачуватимуть роботу контролерів: «Львівавтодор» має намір збільшити штат контролерів утричі. Зарплату їм теж платитимуть із міського бюджету.
Джерело: LvNews