Про що розповіла дерев’яна покришка від давньоєгипетського саркофагу, яка зберігається у Львові..?
Автор : Микола Бандрівський
На цій світлині ви бачите дерев’яну і, щільно насичену давньоєгипетськими ієрогліфами, покришку, яку укладали на муміфіковане тіло людини, після того, як її поклали вже до скаркофагу. Значна частина її (покришки) поверхні вкрита заупокійними формулами із "Книга Мертвих".
Ця прецікава ба, навіть, унікальна давня покришка (єдина у світі і схожа до неї покришка знаходиться в музеї Торіно), нині виставлена в експозиції Львівського музею історії релігії, який помістив це фото у себе на сторінці.
А, з’явився цей незвичайний експонат у Львові ще перед 1889 роком, коли його привіз до нашого міста місцевий магнат Анджей Любомірський придбавши цю покришку під час своїх короткочасних відвідин Єгипту, здогадно, в Александрії.
Отож, на мумійній покришці, світлина якої є перед вами, ви бачите (як це встановив наш єгиптолог М.Тарасенко) ліворуч - дві солярні композиції із зображенням скарабея Хепрі та фриз із зображеннями голів кобр із сонячними дисками над ними. А, праворуч від напису можете розрізнити стовп-джед, а також богиню Ісіду з диском на голові (її сукня забарвлена у червоний колір і декорована зеленими цятками), а також бога Осіріса у білій короні Верхнього Єгипту, що сидить на троні із регаліями влади.
Згаданий вище єгиптолог М.Тарасенко датує цю мумійну покришку зі Львова серединою або кінцем ХХІ династії давньоєгипетських фараонів, що по західноукраїнській хронологічній шкалі того часу відповідає кінцю ХІ - першій половині Х століття перед нар. Хр., коли на нашому галицькому Підгір’ї процвітала Голіградська археологічна культура, а на суміжному Західному Поділлі та в прилеглих до нього районах - Висоцька культура (може пригадуєте, парне поховання чоловіка і жінки із цього ж Львівського музею історії релігії..? Так от, воно - саме з тих часів).
Сама ж формула на львівській мумійній покришці про яку йде мова (у перекладі реконструйованого, М.Тарасенком, тексту), звучить так: "...проголошення слів д[ля Осі]ріса-Хентііментіу(А), Володаря Абідоса, Бога великого, Глави (?)(Б) Ігерет(В) (?), Унн(-нефера) (?) <...>(Г) Обох земель; (і) Осіріса(Д), володарки дому, співачки Амона-Ра, царя богів...(Е)
його, володаря престолу Мут..."
І, наостанок: львівська мумійна покришка, на думку вищезгаданого єгиптолога, могла бути виготовленою в одній із майстерень Фів для однієї із жриць, яка входила до персоналу храму богині Мут в Карнаці.
... Отож, проходячи нині повз стіни колишнього домініканського монастиря у Львові, в якому нині розміщений музей історії релігії, можемо собі мимохідь пригадати, що за цими товстими мурами - серед безлічі безцінних раритетів минулого - зберігається й оця реліквія із багато в чому таємничого для нас, Стародавнього Єгипту...
Джерело: LvNews