«Нові маршрутки, збільшення їхньої кількості, чистота – усе буде, але після підняття тарифу», – голова Асоціації перевізників Львівщини
Що відбувається із громадським транспортом Львова, коли піднімуть тарифи на проїзд і чи закладені у нові тарифи вимоги львів’ян?
Опубліковано : Новини Львівщини
Нові маршрутки, збільшення їхньої кількості, чистота – вимоги львів’ян до місцевих перевізників. Це все їм обіцяють, якщо плата за проїзд збільшиться до 9 гривень. Тоді зможуть розплатитися з кредитами і поступово змінити громадський транспорт, запевняє Іван Велійка, пише - Львівська Газета.
– В умовах коли пальне, як основна складова собівартості послуги в діючому тарифі перевищує 70%, доходи автотранспортних підприємств не дозволяють покрити всі витрати їх поточної діяльності і поступово нарощується кредиторська заборгованість . Нестача обігових коштів не дозволяє своєчасно і в повному об’ємі проводити технічне обслуговування транспорту, що суттєво знижує рівень безпеки перевезень. Економічно обґрунтована ціна зараз 9,00 гривень за поїздку.
Пане Іване, що обіцяєте пасажирам після того, як ціна зросте?
– По-перше, коли ціна буде прийнята такою, про яку ми говоримо і буде нормальне відшкодування за пільгові перевезення в тому об’ємі, яке має бути, то у приватних перевізників протягом наступного року мінімум на 30% буде оновлено рухомий склад.
У кожного перевізника?
– Це немає значення. Я говорю, у приватних перевізників – у чотирьох структур, які тепер виграли на тендері. Говорити про моментальне покращення не приходиться, тому що на сьогоднішній день підприємства мають величезну кредиторську заборгованість, яку треба погасити. Якщо буде прийнято економічно обґрунтований тариф, то по наших розрахунках, нам знадобиться до трьох місяців, щоб розійтися з кредиторами і не мати заборгованості, і щоб скеровувати гроші на покращення рухомого складу, капітальний ремонт, заміну обдертої підлоги, сидінь. Я думаю, що питання, при тих умовах, які я сказав, керівництво підприємств буде працювати над тим, щоб в автобусах видавалися квитки. Вони є наявні, але, на жаль, їх ніхто не просить і водії їх не видають.
Фото: То є Львів.
Була пропозиція підвищити ціну після того, як введуть електронний квиток
– Це означає похоронити транспорт взагалі. Тому що електронний квиток, якщо буде введений у 2020 році, то це в кращому випадку. Я думаю, що в таких умовах, у яких сьогодні працює транспорт, він не те, що 2 роки не витримає, він до літа не витримає. І ось ці гарні автобуси – «МАН», «Електрон» можуть опинитися так, як ЛАЗи – на цвинтарі.
Пане Іване, за вашими словами, економічно обґрунтована ціна – 9 гривень. Чи готові перевізники поступитися на 1-2 гривні?
– Ми не можемо в ультимативній формі ставити нічого. Ми виходимо з такої позиції, що перевізника немає цікавити по якому тарифу їздять пасажири. Це має цікавити міську владу, бо вона є замовником і має заплатити гроші за виконану роботу. Міська влада має заплатити перевізнику за кілометр. Якщо перевізник підходить, то вони починають працювати. При такому підході не буде проблем з пільговиками, вечірніми рейсами.
До речі, у понеділок будуть громадські слухання по тарифу. Якщо буде затвердження нового тарифу, то не скоріше як всередині грудня. Сподіваємося, що місто все таки зрозуміє, що тариф треба піднімати.
Скільком перевізникам цього року відшкодували кошти за перевезення пільговиків?
– Цього року за пільгових пасажирів у Львові перевізникам ще повністю не відшкодували гроші. Але відшкодовують. З червня почали щомісяця відшкодовувати приблизно 40% від потреби. Це відчутно. Загальна сума, яка пішла на відшкодування, має скласти до кінця року близько 37 мільйонів гривень.
Що це таке? Якщо для монетизації пільг для Львова потрібно в рік орієнтовно більше 200 мільйонів, то нам відшкодовують 37 мільйонів. Це є 20% від суми, яку би місто мало знайти і адресно направити кожному пільговику, щоб вони їздили і платили гроші. Це розрахунки Львівської обласної державної адміністрації. Це визнано і головою обласної адміністрації, і головою обласної ради, що перевізники в області і у Львові кожного року інвестують у пільгові перевезення орієнтовно 350 мільйонів гривень. Якщо би пільговиків не було і всі платили би за проїзд, то ми би отримали додатково 350 мільйонів. А це десь 120-140 нових автобусів.
Фото: Твоє місто.
Львів’яни скаржаться, що поменшало маршруток. Чому?
– Нещодавно відбувся конкурс і вісім маршрутів не охоплено ніким. Ніхто не подався. А місту треба ці маршрути закривати. Місто вийшло з ініціативою, щоб ми частково закрили ці маршрути, а через то вони зменшать нам кількість автобусів на тих лініях, які ми по договору маємо обслуговувати.
Наприклад, на конкурс ми подавалися на 10 машин і готові їх випустити на лінію. Але нам кажуть, щоб з них 2 машини поїхало на іншу лінію. Міська рада має знову оголосити конкурс на маршрути, на які ніхто не подався. Після тендеру, як хтось ці маршрути візьме і буде на них працювати, тоді відпадає необхідність, щоб перевізники виділяли додатково машини і їх можна буле використати на маршрутах, які вони по договору мають обслуговувати.
Нові автобуси, які закупило місто, дадуть лише комунальним автоперевізникам?
– Так. І ще парадокс. Ці МАЗи взяті у лізинг. І лізингові платежі мають платити з міського бюджету. Я не розумію такого. Тобто не підприємство, яке заробляє гроші. На таких умовах можна працювати і брати автобуси. Ми пропонували місту, щоб вони передали нам автобуси у сублізинг. Ми б платити проценти і лізингові платежі, і міський бюджет не буде нести на собі тягар.
Не хочуть?
Ні.
Пане Іване, чи справді приватним перевізникам не вистачає водіїв?
– Водіїв не вистачає всім. Сьогодні у Львові дефіцит у Львові не менше 100 водіїв. Якщо сьогодні місто обслуговує 500 автобусів, то це велика кількість.
Яка середня зарплата водія маршрутки у Львові?
– Десь в районі 5000 гривень. Це не є для водія заробітна плата. Водій у Польщі заробляє 800 євро. Якщо б ми тут мали можливість платити 600 євро, то водій в Польщу би не їхав. Якщо би тут водій отримував таку зарплату, то ви розумієте, який би то тариф був?
Якщо піднімуть вартість проїзду, то автобуси, які наступного року мають поміняти приватні перевізники, закуплятимуть за власні кошти?
– За кредитні. Обігових коштів не вистачає. Ми сьогодні навіть не можемо взяти кредит, тому що ми не є фінансово спроможні й у нас величезні кредиторські заборгованості. Ми навіть не можемо показати бізнес-план, що зможемо окупити автобус.
А як часто ви їздите маршруткою?
– Чесно? Я не їжджу. Моя дружина їздить. Вона розказувала мені одну історію. Їхала вона у маршрутці 217. Там була ще жінка з дитиною. По розмові було чути, що дитина розмовляє з акцентом. І дитина питає маму: «Мамо, а чому тут так в автобусі жарко?». Вона відповідає: «Синочку, тут так жарко, тому що вартість проїзду 4 гривні. Якщо тут вартість проїзду буде 90 гривень, як у нас в Стокгольмі, то тут теж будуть їздити нормальні автобуси». Та жінка розуміє, що не можна їздити на автобусі, який вартує 200 тисяч євро, по 5 гривень. Це нонсенс. Якщо взяти кредит на автобус «Електрон» в умовах, у яких зараз працюють перевізники, то він окупиться за 85 років. А автобус «Богдан» окупиться за 18 років.
Джерело: Львівська Газета