Розчарування року: як довгоочікувана "Леокарт" виявилась карткою на знижку
Опубліковано : Іванна Капустянська
З 11 грудня Львів стає містом з найдорожчим електротранспортом в Україні, та чому "червона" Леокарт не стала повноцінною транспортної карткою.
З 11 грудня у Львові нарешті запрацює можливість безготівкової оплати за проїзд. До 8 грудня, поки виконком не затвердив нові тарифи на проїзд, ще жевріла надія, що львівська ЛеоКарт стане повноцінним електронним квитком з можливістю купувати квитки не на одну поїздку, а на певний термін, як це є більшості міст Європи. Однак тепер стало очевидно, що у міськраді орієнтувались на досвід маркетологів, які готують акції до "чорної п’ятниці": спочатку піднімають ціни, а потім роблять на них знижку, пише "Еспресо".
Перше розчарування "ЛеоКарт" виникло ще під час її придбання. Замість анонсованих 60 гривень треба було заплатити ще 10 грн депозиту і поповнити мінімально на 1 грн. При цьому який депозит, якщо картка не іменна? Сама картка без магнітної стрічки та чипу, тобто сканувати треба лише QR-код. Загалом вона більше схожа на дисконтну картку, яку роздають у торгових мережах. Виготовлення такої картки за простимими розрахунками на сайтах компаній, що випускають такі картки, коштує від 10 до 12 грн грн за штуку. А її продають по 60 + 10 грн. Непоганий бізнес, якщо помножити на тисячі львів’ян, які змушені їх придбати.
Мобільного застосунку ЛеоКарт досі нема, хоча його обіцяли. Поповнити можна через EasyPay або у пунктах продажу. Напряму через Приват24 чи застосунок іншого банку поповнювати не можна. Отже, припустімо, ви поповнили картку, а як стежити за балансом? Як побачити, чи, бува, валідатор не відсканував картку двічі (у переповнених маршрутках, яку трясе на ямах це буде поширене явище)? А ніяк.
На самій картці вказаний номер телефону, куди треба звертатися, якщо картку загубили. Але ж вона неіменна. Хіба що позаписувати собі десь на папірцях номери своєї ЛеоКарт, щоб можна було продиктувати у разі її втрати. До чого це я? Не варто поповнювати ЛеоКарту на великі суми через сумнівну безпеку цих карток.
"Насправді не варто порівнювати ЛеоКарт з банківськими картками, бо це – транспортна картка, – каже фінансовий експерт Віктор Гальчинський. – Насправді, тут більше питань не до самої картки, а до тарифів, які встановлює виконком. Абонементи на проїзд не передбачили, хоча в додатку EasyPay є можливість приєднати абонементи до ЛеоКарт. Тобто технічна можливість є, треба було лише затвердити тарифи. Насправді це нормальна практика у більшості міст Європи, коли є можливість придбати абонемент на годину, день чи місять, або на певну кількість поїздок, є туристичні абонементи. Без абонементів чи проїзних квитків єдина перевага ЛеоКарт – 2 гривні знижки у маршрутці. При цьому Львів стає містом з найдорожчим проїздом в електротранспорті в Україні. Якщо досі проїзд у трамваях-тролейбусах коштував 10 грн, а через QR-код Приватбанку 8,5 грн, то тепер з ЛеоКарт – 13 грн, а через QR-код – 15 грн. На електротранспорт далі можна буде купувати паперові проїзні квитки, але вони з 11 грудня подорожчали практично вдвічі. А пересадкових квитків, які поєднували б електротранспорт і автобуси, – немає".
До слова, можливість робити пересадки трамвай/тролейбус – автобус/маршрутка свого часу були анонсовані як одна з переваг запровадження електронного квитка у Львові. Ба більше, разом з впровадженням електронної оплати за проїзд мала запрацювати нова транспортна схема зі зручними зупинками для пересадки. Але не склалось. Утім, львів’ян надурили не вперше. Пригадуєте радіальні маршрути, які мали розвантажити центр? Спочатку можна було одним автобусом доїхати до центру умовно з Топольної, а потім з тим же квитком пересісти на інший автобус від центру до Сихова чи автовокзалу. Але потім ці пересадкові квитки зникли і пасажирам просто довелось платити двічі.
Як працює електронний квиток в інших містах України
Київ. У Києві електронний квиток запровадили у 2020 році.
"Впровадження е-квитка коштувало столиці близько 504 мільйонів гривень. Постачальників техніки та послуг обрали в рамках тендеру через систему публічних електронних закупівель Prozorro. Витрати на 1 одиницю транспортного засобу в Києві становлять 206 тисяч гривень. Ця сума менша порівняно з аналогічними проектами в інших містах України. Наприклад, у Львові при загальній кількості 638 одиниць на одиницю транспортного засобу витратили 526,6 тисячі гривень. А в Харкові, де налічується 451 транспортний засіб, встановлення е-квитка в одному коштувало приблизно 411 тисяч гривень”, – повідомляв директор департаменту інформаційно-комунікаційних технологій Юрій Назаров у 2020 році.
Наразі транспортні квитки у столиці інтегровані з додатком "Київ цифровий". Можна купити пластикову карту (50 грн) або цифрову (40 грн), яка прив’язана до електронного гаманця. Нею можна розрахуватись у метро, автобусі, трамваї, тролейбусі, електричці та фунікулері. Розраховуватись там можна і банківськими картками, але з транспортною дешевше. Вартість поїздки коштує від 8 грн до 6,5 грн (якщо оплачувати відразу 50 поїздок). У маршрутках досі беруть готівку. Вартість проїзду коштує від 10, 15 або 20 гривень залежно від маршруту.
Луцьк. На Волині електронний квиток citycard діє у Луцьку, Володимирі та Нововолинську. Така ж система оплати діє у Костополі (Рівненська область). Зокрема в Луцьку електронний квиток діє з 11 листопада 2019 року. Цього року вартість самої транспортної картки зросла з 60 до 70 грн.
"Рішення ухвалили у зв’язку зі зверненням оператора електронних систем ТОВ "СІТІ КАРД СИСТЕМ" та з метою відшкодування витрат на закупівлю та введення в обіг електронних квитків, зумовлених підняттям закупівельної вартості самих квитків, витрат сервісно-технічної служби обслуговування карток", – пояснюють у міській раді.
У місті є декілька видів електронних квитків: стандартний (неперсоніфікований електронний квиток на основі безконтактної електронної пластикової картки, що використовується як єдиний платіжний інструмент для оплати проїзду у громадському транспорті міста Луцька), пільговий та студентський (містить персональні дані про студента/учня, пільговика). Поповнити її можна в терміналах продажу та поповнення, на сайті citycard.net, у мобільному застосунку CityCard Lutsk. Оплачувати за проїзд готівкою у Луцьку не можна.
При цьому вартість проїзду не залежить від кількості придбаних поїздок. З літа цього року квиток на тролейбус коштує у Луцьку 8 грн (раніше був 6 грн).
У Тернополі розраховуватися за проїзд можна "Файною картою" – соціальна картка тернополянина. Для пільговиків вона безкоштовна, для всіх решта – 65 грн. Однак для її виготовлення доведеться надати паспортні дані.
Одна поїздка з такою карткою коштує 8 грн. Є ще проїзний квиток тривалого користування "Електронний гаманець" – він коштує 25 грн, а одна поїздка – 9 грн. Можна також розраховуватися банківською карткою – це 10 грн. За готівку можна купити одноразовий квиток у терміналі EasyPay. Це теж 10 грн. Електронні картки прив’язані до застосунку Е-Тернопіль.
Джерело: LvNews