Ви дивитеся на дві скульптури, які колись стояли на другому поверсі теперішнього львівського університету імені Івана Франка. Та скульптура що праворуч зображає рівноапостольного князя Володимира, який у 988 році хрестив русів у Києві, а ліворуч – фігура князя Ярослава Мудрого.
Автором цих скульптур був знаний митець Зигмундт Трембецький, який відійшов до Вічності у 1922 році. Ним же були створені і скульптури інших володарів – князя Мєшка І і короля Казимира ІІІ, які також довший час стояли перед входом до зали засідань у Галицькому сеймі (дякую Тетяні Казанцевій про інформацію щодо цього митця).
Перегляньте також:
- Особливості діагностики неврологічних хвороб
- На Львівщині поліцейські затримали зловмисника за підозрою у замаху на вбивство
Чому ці скульптури князів були тут встановлені..?
Річ у тім, що перед Першою Світовою війною, частина західноукраїнських земель – як автономне утворення під назвою Королівство Галичини і Лодомерії (Königreich Galizien und Lodomerien), входили до складу австро-угорської монархії. І, от, саме для розміщення найвищого органу місцевої влади згаданого Королівства – крайового сейму, й було збудоване це приміщення, в яке у 1922 році перенесли львівський університет.
А тепер, головне: якою була ціль створення скульптур саме цих володарів, які у різний час стояли на чолі давньоукраїнської і давньопольської, держав..?
Відповідь на це питання мабуть однозначна – ці скульптури мали задемонструвати перед усім світом “право Польщі на Русь” (як отой меч-щербець на Личаківському цвинтарі, тему доцільності існування якого (на тому місці) львівські міські й обласні депутати панічно бояться порушити. Поговорити на цю тему -так, вони завжди охочі, а от конкретики після їх словоблудства – нуль…)
Але, в цілому – то ідеологія минулих століть і я зараз не буду у дописі про неї писати (чи про спроби її реанімування у сьогоденні).
Мене більше турбує інше питання, а саме: хто і коли ті скульптури князів звідти (з приміщення нинішнього університету) викрав..? Не кажу “виніс” чи кудись “перевіз”, бо в такому випадку згадані скульптури давно б вже десь виявилися – у приватній збірці, у музейній колекції чи де-небудь. Існує думка, що їх (ці скульптури князів) вивезли під час Другої Світової війни, але це припущення нічим не підкріплене, а отже – голослівне.
Той факт, що згаданих скульптур руських князів досі не знайдено, наштовхує на те, що ці скульптури з приміщення Галицького сейму та пізнішого львівського університету… ніхто і нікуди не вивозив. Якби ті скульптури й вивезли, то їх би вже давно знайшли і їх зображення було б у всіх провідних мистецтвознавчих каталогах світу.
А, так – приходить у голову думка, що оті скульптурні постаті святого князя Володимира і князя Ярослава Мудрого під час війни або ж у міжвоєнний період просто заховали, перенісши – приміром – в котрийсь із підвалів під нинішнім університетом у Львові. А цих підземних приміщень під університетом імені Івана Франка – хоч гать гати (там не один БТР можна майже непомітно сховати). І далеко не всі ці підземелля під нашим університетом “загосподарьовані”. Частина з них ще нерозчищена, а інша – просто невідома…
…Хоча, справа з пошуком скульптур тих руських князів не така вже й безнадійна: для цього варто лише взяти з архіву теку із планами підвалів під колишнім Галицьким сеймом і скрупульозно – приміщення за приміщенням – прозондувати. Принаймні, тоді матимемо відповідь на питання: є вони там (ті скульптури) чи ні, і тоді вже спрямувати свої пошуки в іншому керунку…