Всеукраїнська кампанія «Молодь вільна від куріння» у партнерстві з Центром громадянського представництва «Життя» представила результати громадського моніторингу 500 кафе, барів та ресторанів у 7 містах: Києві, Львові, Одесі, Дніпрі, Рівному, Вінниці, Тернополі.
Моніторинг тривав протягом листопада 2024 р. – лютого 2025 р. Волонтери перевіряли, чи дотримуються заклади ресторанного господарства антитютюнового законодавства (Закону України №2899-IV). Нагадаємо, чинне законодавство з 2012 р. забороняє будь-яку рекламу тютюнових виробів, а також куріння тютюнових виробів, електронних сигарет та кальянів у всіх приміщеннях закладів ресторанного господарства. З 2022 року до цього переліку включені тютюнові вироби для нагрівання (так звані айкоси).
Основні результати моніторингу в порівнянні даних по Україні та по м. Львову зокрема:
- Абсолютна більшість закладів (Україна: 82%) дотримуються заборони куріння усіх тютюнових та нікотинових виробів у приміщеннях. Серед регіонів ситуація різна: наприклад, у Львовіодин з найкращих показників – 90%, натомість у Дніпрі та Одесі – лише 74%.
- Під час порушень найбільше курять електронні сигарети (84%), сигарети для нагрівання (83%), кальян (79%) та класичні сигарети (13%). В більшості закладах, де курять кальян, також було дозволено курити один або кілька видів тютюнових виробів. У Львовіпід час порушень найбільше курять кальян (100%), електронні сигарети (86%), айкоси та їхні аналоги (71%).
- Лише 9% ресторанів, кафе, барів мають у закладі інформаційне повідомлення або наліпку про заборону куріння, які виглядають відповідно до вимог законодавства (завантажити макет). У Львовілише 4% закладів мають наліпку, яка відповідає Закону, а ще в 27% вигляд наліпки не відповідає законодавству.
- У 84% закладів ресторанного господарства не було зафіксовано жодної реклами тютюнових виробів, пристроїв для нагрівання тютюну або кальянів. У Львовіцей показник складає 81%. Натомість порушниками у Львові найчастіше була використана реклама через вітрини з сигаретами або ТВЕН (54%), дописи у соціальних мережах про куріння кальянів (54%), присутність кальянів у паперовому або електронному меню (54%), присутність сигарет, ТВЕН або пристроїв у паперовому або електронному меню (23%), частина вивіски зображувала кальян (15%).
За даними ВООЗ будь-який дим та тютюнові викиди тютюнових виробів, включно з кальяном та тютюновими виробами для нагрівання, а також електронних сигарет становлять ризик для здоровʼя людей навколо.
Наприкінці 2024 року Верховний суд України під час розгляду однієї із справ підтвердив, що пропонування кальяну в закладах ресторанного господарства є стимулюванням продажу. Згідно із чинним законодавством за це передбачена фінансова санкція 30 000 грн за перший випадок порушення і 50 000 грн за повторне, при цьому ідентифікується кожен окремий об’єкт порушення.
Нагадаємо, якщо вас обкурюють у місцях, де куріння та вживання тютюнових та нікотинових виробів заборонене, або ви наражаєтеся на рекламу тютюнових виробів, електронних сигарет, кальянів або пристроїв для нагрівання тютюну, захистити свої права ви можете через портал електронного звернення Держпродспоживслужби або сервіс Центру громадського здоров’я МОЗ України.
Довідково. Всеукраїнська кампанія «Молодь вільна від куріння» заснована у 2019 році з метою захисту української молоді від тютюнової залежності та просвітницької діяльності щодо небезпеки новітніх тютюнових виробів для нагрівання, електронних сигарет та кальянів. Засновниками кампанії є ГС «Національне українське молодіжне об’єднання», ініціатива «Громадський сектор Євромайдану», ГО «Спільнота активної молоді – САМ».